Ježiš povedal: Kto počúva moje slovo a verí tomu, ktorý ma poslal, má večný život a nepôjde na súd, ale prešiel zo smrti do života. Ev. Jána 5. kap. |
|
Programová skladba |
Prekážajú nám naše hriechy v modlitbe? Dnes sa budeme venovať špecifickej téme. Náš poslucháč nám píše: „Biblia hovorí, že prejavovať neúctu voči svojej manželke môže byť na prekážku manželovým modlitbám. Apoštol Peter hovorí:
Podobne i muži, nažívajte so svojimi ženami vo vedomí, že žena je ako krehká nádoba, a preukazujte im úctu, pretože sú spoludedičkami milosti života. Tak vašim modlitbám nebude nič prekážať. (1. Petra 3:7)
Platí toto len pre vzťah medzi manželmi, lebo je to súčasť všeobecného princípu hriechu, ako prekážky pre účinnosť našich modlitieb?“
Odpoveď na prvú otázku je jednoznačná- nie! Tento princíp neefektívnosti modlitieb neplatí len pre vzťahy v manželstve.
Odpoveď na druhú otázku, či bránia naše hriechy v účinnosti našich modlitieb, odpovedám- nie nevyhnutne. Po prvé preto, lebo Boh vo svojom milosrdenstve môže prejaviť osobitnú milosť tým, že odpovie na modlitbu napriek niektorým našim hriechom, zatiaľ čo inokedy môže prejaviť svoju vychovávajúcu milosť tým, že odpoveď na modlitbu odoprie. Keby Boh porovnával naše modlitby s našimi hriechmi a podľa toho by sa rozhodoval, tak by sme nedostali žiadnu odpoveď na modlitbu. Nemali by sme si teda myslieť, že keď Boh odpovie na našu modlitbu, tak nie sme hriešni. Nemali by sme však z toho vyvodzovať záver, že medzi našimi hriechmi a odpoveďami na modlitby nie je žiadna súvislosť.
Prvá otázka bola, či sa princíp z 1.Petra 3:7 uplatňuje len v manželstve, alebo všeobecne. V uvedenom verši sú minimálne tri možné dôvody, ktoré sú prekážkou našich modlitieb.
Prvý dôvod k prekážke môže byť, že manželia by sa mali modliť spoločne. Neúcta manžela voči svojej manželke a nerešpektovanie podkopáva dôveru a harmóniu tohto spoločenstva. A preto sa manželia nevedia modliť spoločne. Nemodlia sa spolu, pretože medzi nich niečo vstúpilo, a manžel nerobí to, čo by mal podľa tohto verša robiť. To je prvý možný dôvod.
D.R: Prvý dôvod k prekážke môže byť že by sa manželia mali modliť spoločne neúcta manžela voči svojej manželke a jej nerešpektovanie, ktoré podkopáva dôveru a harmóniu tohto spoločenstva.
Druhý dôvod, ktorý je prekážkou v manželových modlitbách je to, že jeho srdce je voči manželke také sebecké, že mu bráni v skutočnej modlitbe. Samotná modlitba už nevychádza z jeho srdca. Jeho srdce je voči manželke také zlé, že sa už nechce v pokore blížiť k Bohu. A to je prekážkou v jeho modlitbe.
A tretí dôvod môže byť, že muž sa modlí, ale Boh zadržiava odpovede na jeho modlitby, pretože jeho srdce nie je úprimné a milujúce voči jeho manželke.
Myslím si, že všetky tri spomenuté dôvody u Petra3:7 sú pravdivé. Inými slovami, ak manžel nedokáže byť láskavý, nežný a milujúci svoju manželku ako slabšiu nádobu a ak ju nedokáže rešpektovať, vážiť si ju a obdivovať ju ako spoludedičku milosti života, všetky tieto tri dôvody sa stanú prekážkou k vypočutiu jeho modlitieb. Manželovo srdce začne chladnúť a jeho modlitebný život vyschne. Tiež Božie odpovede na jeho modlitby môžu byť zadržiavané, pretože neprejavuje milosrdenstvo voči svojej manželke. Všetky spomenuté dôvody sú reálne. Pozrime sa však aj ďalej ako do 1. Petrovho listu, aby sme ukázali na pravdivosť tohto tvrdenia.
Ježiš v Matúšovi 18:19 hovorí:
Amen, opäť vám hovorím: Ak dvaja z vás budú na zemi jednomyseľne prosiť o čokoľvek, dostanú to od môjho Otca, ktorý je v nebesiach.
Tento text poukazuje na zásadný princíp. Rozpad horizontálneho spoločenstva, keď sa dvaja alebo traja už nedokážu dohodnúť, bude mať za následok rozpad vertikálneho požehnania od Boha. Ak sa teda manžel a manželka od seba duchovne vzdialia, nebudú vytvárať spoločnú harmóniu, ktorá privoláva Božie požehnanie.
Apoštol Ján v 1. Liste Jána 4:20 píše:
Ak niekto hovorí: „Milujem Boha“ a nenávidí svojho brata, je klamár. Veď kto nemiluje svojho brata, ktorého vidí, nie je schopný milovať Boha, ktorého nevidí.
Ján tým naznačuje, že ochladnutie lásky v horizontálnej rovine signalizuje ochladnutie lásky k Bohu vo vertikálnej rovine. Inými slovami, ochladnutie lásky k manželke alebo k iným kresťanom signalizuje, že strácame lásku k Bohu. Ak nemilujeme svojho blížneho, nie sme v skutočnosti schopní ani modliť sa k Bohu, pretože ho v skutočnosti nemilujeme.
Prikláňam sa však k názoru, že Peter má na mysli najmä tretí možný význam 1.Petra 3:7 - a síce, že ak pokračujeme v neúcte a v neláske proti svojej manželke alebo proti iným kresťanom, zatvárame si dvere pre prúdenie Božej milosti k nám ako odpovede na modlitbu. Apoštol Jakub v Jakubovi 4:3 hovorí:
„...prosíte, ale nedostávate, lebo prosíte zle; chcete to premárniť podľa svojich zlých žiadostí."
Inými slovami, Boh niekedy zadrží odpovede na modlitbu, pretože máme v srdci hriešne ciele. Naša modlitba nesmeruje k uzdraveniu narušeného vzťahu; smeruje k našim sebeckým žiadostiam.
Najvýstižnejšie to Ježiš vyjadril vo svojej modlitbe, keď povedal:
„...a odpusť nám naše viny, ako i my odpúšťame svojim vinníkom." (Mat. 6:12).
Inými slovami, ak máte hnev voči svojej manželke alebo nemilosrdne zaobchádzate s inými ľuďmi a potom voláte k Bohu o milosť, Bohu sa vysmievate. Boh sa však nenechá vysmievať.
"Blahoslavení milosrdní, lebo oni nájdu milosrdenstvo." (Matúš 5:7).
Hlavným dôvodom, prečo si myslím, že práve toto má Peter na mysli, keď hovorí manželom, že ich modlitby budú mať prekážky, ak si nebudú vážiť svoje manželky tak, ako by mali - je to, že v nasledujúcom odseku, v nasledujúcom verši vysvetľuje, že ten istý princíp platí vo vzťahu ku všetkým kresťanom. Potom, ako hovorí, že manželia nedostanú odpoveď na svoje modlitby, ak sa k svojim manželkám správajú neúctivo, pokračuje:
Napokon všetci buďte jednomyseľní, súcitní, plní bratskej lásky, milosrdní a pokorní. Neodplácajte sa zlým za zlé ani zlorečením za zlorečenie, naopak, vy žehnajte, lebo ste boli povolaní, aby ste sa stali dedičmi požehnania. (1.Petra 3:8-9)
Pokračuje citovaním Žalmu 34:13-16 , ako návodu na vypočutie našich modlitieb:
Kto je ten muž, čo si obľúbil život a miluje dni, v ktorých by zažil dobro? Chráň si teda jazyk pred zlom, svoje pery pred lživými rečami, odvráť sa od zla, konaj dobro, hľadaj pokoj a usiluj sa oň! Hospodinove oči hľadia na spravodlivých, jeho uši počujú ich volanie o pomoc.
Veď kto chce milovať život a vidieť dobré dni, nech si zdržuje jazyk od zlého a pery od ľstivých rečí, nech sa odvráti od zlého a koná dobro, nech hľadá pokoj a usiluje sa oň. Veď Pánove oči hľadia na spravodlivých, jeho uši načúvajú ich prosbám, ale Pánova tvár je proti tým, čo robia zle. (1.Petra 3:10-12)
Modlitby manželov budú mať prekážky, ak sa nebudú správať k svojim manželkám starostlivo a s úctou. O pár veršov ďalej nám všetkým Peter hovorí: „Oči Pána sú uprené na spravodlivých a jeho uši sú otvorené ich modlitbám. Ale Pánova tvár je proti tým, čo robia zlo." Tento princíp platný pre manželský vzťah je platný pre nás všetkých.
Záverom zhrniem, že slovo napomenutia pre manželov je platné pre nás všetkých. Ak sa vo vzťahoch, ktoré nám Boh dal, či už ide o manželstvo, rodičovstvo, priateľstvo, susedstvo, ak sa v ktoromkoľvek z týchto vzťahov začneme správať neláskavo, neúctivo, nemilosrdne, nevľúdne, môžeme očakávať, že Boh nám odoprie požehnanie, ak sa za niečo budeme modliť. Bude to súčasť jeho výchovných spôsobov. Vezmime si tieto slová napomenutia k srdcu a snažme sa žiť podľa toho.
Vaše príspevky pre vysielanie môžete posielať na účet:
Bankové spojenie: ČSOB, Horná 9, 975 50 Banská Bystrica, č.ú. 4006644972/7500,
názov účtu: HCJB GLOBAL SLOVAKIA,
IBAN: SK55 7500 0000 0040 0664 4972,
BIC: (SWIFT)CEKOSKBX
HCJB GLOBAL SLOVAKIA,
Na Starej tehelni 11, 974 01 Banská Bystrica
IČO: 45022283, DIČ 2022660849
Občianske združenie registrované Min. vnútra, reg.č. VVS/1-900/90-32345