Loading Player...

V 1. Petrovom liste 3,8 apoštol vyzýva kresťanov, aby sa usilovali o jednomyseľnosť. Táto jednomyseľnosť však neznamená uniformitu. Nie všetci zmýšľame rovnako, čo znamená, že jednota kresťanov musí stáť na láske, nielen na jednotnom zmýšľaní. Bez milujúceho srdca je jednota nemožná. Píše sa tam:
Napokon všetci buďte jednomyseľní, súcitní, plní bratskej lásky, milosrdní a pokorní..

A keď už hovoríme o láske a o tom, ako nás zjednocuje, apoštol Peter v tom istom liste hovorí, že láska "prikrýva množstvo hriechov". Naša láska prikrýva množstvo hriechov. Čo to znamená?

To je otázka našich dvoch poslucháčov. Jeden poslucháč sa pýta: "Pastor John, ako láska prikrýva množstvo hriechov? Aké hriechy prikrýva a koho hriechy prikrýva - moje hriechy alebo hriechy ľudí, ktorých milujem?"


Ďalší poslucháč položil podobnú otázku: "Pastor John, na čo sa apoštol Peter v tomto texte odvoláva? Zakrývame svoje vlastné sklony k hriechu tým, že milujeme, alebo zakrývame hriechy druhých tým, že na ne nereagujeme - teda tým, že im odpúšťame a neodplácame sa im?"


Apoštol Peter v prvom liste 4,7-8 hovorí: "Koniec všetkého je blízko. Preto buďte triezvi a triezvi v modlitbe. Predovšetkým majte vrúcnu lásku jeden k druhému" - a teraz prichádza kľúčová veta - "lebo láska prikrýva množstvo hriechov".

Pozrime sa teda najprv na niekoľko starozákonných textov, ktoré sú základom Petrových slov o prikrytí množstva hriechov.

Starozákonné pozadie

Najbližšou paralelou je pravdepodobne Príslovie 10, 12: "Nenávisť vyvoláva svár, ale láska prikrýva všetky priestupky." To je naozaj blízko k tomu, čo hovorí Peter - totiž že "láska prikrýva množstvo hriechov". O čom sa teda v tomto Prísloví hovorí? Čo tieto slová znamenajú? Ukazujú kontrast medzi nenávisťou a láskou. Nenávisť vyvoláva spory, zatiaľ čo láska zakrýva priestupky. Opakom zakrývania previnení je vyvolávanie sporov.

Rozpory chápem ako niečo, čo sa stane, keď nezakrývate priestupky, ale skôr sa ich snažíte čo najviac odhaliť. Zameriavate sa na chyby, zlyhania a nedokonalosti druhých. Poukazujete na ne a vytvárate konflikt poukazovaním na najrôznejšie nedostatky. To je podľa Prísloví to, čo robí nenávisť.

Opakom je nepoukazovanie na chyby a zlyhania ľudí. Nechcete verejne obviňovať druhých a vytvárať konflikty. Namiesto toho sa láska snaží riešiť nedostatky, zlyhania a hriechy druhých iným spôsobom - potichu.

Samozrejme, niektoré hriechy treba riešiť verejne - napríklad v prípade sexuálneho zneužívania alebo nejakého druhu násilia. Zároveň existuje množstvo vecí, ktoré ľudia hovoria alebo robia a ktoré sú urážlivé, sebecké, pyšné alebo nevhodné, ale treba ich riešiť potichu a láskavo. Myslím si, že práve na to narážal Pavol v liste Galaťanom 6,1, kde hovorí:
1 Bratia, keby aj niekoho pristihli pri nejakom priestupku, vy, čo ste vedení Duchom, napravte ho v duchu miernosti a každý daj si pozor sám na seba, aby si i ty nebol pokúšaný

Inými slovami, nevyčítate a nesnažíte sa odhaliť niečí priestupok celému okoliu. Snažíte sa ho osobne priviesť k pokániu. Ak existujú dôvody, pre ktoré nie je vhodné, aby ste sa s daným človekom konfrontovali, jednoducho ho necháte na pokoji a modlíte sa s nádejou, že láskavosť, ktorú prejavujete prehliadaním hriechu, prinesie v pravý čas ovocie.

Dva spôsoby "prikrývania"

Existujú dva významy prikrývania priestupku. Jeden jednoducho znamená nechať to tak, prehliadnuť ho. Na to sa vzťahuje text Príslovie 19,11:
Rozumnosť robí človeka zhovievavým, je mu cťou povzniesť sa nad previnením.

To je jeden z významov slova prikryť - prehliadnuť. Láska spôsobí, že sa nebudete urážať, nebudete sa hnevať ani zraňovať, ale budete dúfať, že znášanie krivdy (možno voči vám), odpustenie a trpezlivosť prinesú ovocie.

Druhý význam vyjadruje, že v trpezlivosti môžete pokojne a aktívne jednať s danou osobou individuálne a snažiť sa ju priviesť k pokániu. Nemali by sme robiť unáhlené závery, že keď "láska prikrýva množstvo hriechov", znamená to, že o nich s nikým nehovoríme. Láska túži po pokoji, nie po konflikte. Láska túži po svätosti, nie po hriechu. Láska má na mysli dobro hriešnika, nie pomstu.

A v oboch prípadoch - keď prehliadame hriech a keď s hriešnikom jednáme pokojne - pôsobí tu duch odpustenia. Vidíme to v Žalme 32, 1: "Blahoslavený je ten, ktorého previnenie je odstránené a ktorého hriech je prikrytý." V tomto verši prikrytie znamená odpustenie. Prikryť znamená usilovať sa o odpustenie, aby hriech nezasahoval do vzťahu.

Vráťme sa teraz k 1. Listu apoštola Petra 4,7-8:
Koniec všetkého sa priblížil. Buďte teraz rozvážni a triezvi, aby ste boli pohotoví modliť sa. 8 Nadovšetko majte vytrvalú lásku jedni k druhým, lebo láska prikrýva množstvo hriechov.

Na základe starozákonných a novozákonných paralelných odkazov , ktoré uvidíme o chvíľu, je zrejmé, že sa tu hovorí o prikrývaní hriechov spoluveriacich. Nejde o naše vlastné hriechy ani o hriechy tých, ktorí sú mimo cirkvi, ale o zlyhanie kresťanov, ktorí nežijú podľa biblického spôsobu spravodlivosti.

Paralely v Pavlových listoch

Na základe tohto skúsme sledovať pôsobenie lásky v celom Novom zákone. Myšlienka prikrývania sa vyskytuje často.
Napríklad v 1. Kor 13,4-5 sa píše:
Láska je trpezlivá, láska je dobrotivá, nezávidí, láska sa nevystatuje a nenadúva; 5 nespráva sa neslušne, nehľadá svoj prospech, nerozčuľuje sa, nepočíta krivdy;
Pavol ďalej hovorí: "Nehnevá sa." Láska je teda láskavá.
Potom Pavol dodáva: "Všetko znáša... všetko pretrpí." (1 Kor 13, 7) To znamená, že láska vám nevyčíta do tváre vaše chyby a zlyhania. Znesie ich a vydrží ich. Láska ich skôr prikrýva, než aby ich vytrubovala do sveta:
"Pozrite sa všetci, čo som našiel. Aký je ten človek úbožiak. Aký je pokrytecký, ako ma urazil.“ To nie je znášanie a prikrývanie.

Prikrývanie vidíme aj v liste Kolosanom 3,13, kde Pavol píše veriacim:

"Znášajte sa navzájom a odpúšťajte si, ak má niekto niečo proti druhému. Ako Pán odpustil vám, tak aj vy odpúšťajte."

Znášať a odpúšťať znamená, že ak ma niekto urazí, zraní alebo podráždi, ja sa rozhodnem, že sa mu nebudem mstiť. Namiesto toho zakryjem previnenie druhého človeka, ktorý ma zranil alebo urazil.

Prikrytie Kristom

Najbližšia novozákonná paralela k 1. lisu Petra 4,8, ktorá ešte jasnejšie vyjadruje myšlienku prikrytia, je v liste Jakuba 5,19-20:

"Bratia moji, ak sa niekto z vás odchýli od pravdy..." Jakub tu hovorí o veriacom, ktorý blúdi a hrozí mu, že stroskotá vo viere. Jakub pokračuje: "... ak niekto z vás zablúdi od pravdy a niekto ho obráti späť..." Choďte za týmto bratom. V tichosti ho proste, napomínajte, modlite sa, až kým ho nezískate pre Krista. Jakub uzatvára: "... nech vie, že kto hriešnika odvráti od jeho bludnej cesty, zachráni jeho dušu pred smrťou a prikryje množstvo hriechov."

Inými slovami, keď láskavo povzbudíme blúdiaceho brata alebo sestru a získame ich späť na cestu viery a poslušnosti, sú zachránení pred stroskotaním vo viere. A keď sa vrátia, všetky ich hriechy sú nielen prikryté našou trpezlivosťou, vytrvalosťou a odpustením, ale sú tiež prikryté Ježišovou krvou, a preto Jakub hovorí, že zachránite ich duše.

Mohli by sme to povedať takto: Keď prikrývame hriechy tých, ktorí sa proti nám previnili, namiesto toho, aby sme sa im pomstili, poukazujeme na ich prikrytie Kristovou krvou. Takže ak vierou spočinú v Kristovi vďaka našej láskavosti, zakúsia najväčšiu lásku a prikrytie svojich hriechov prostredníctvom odpustenia v Kristovi.

Podporte nás

Vaše príspevky pre vysielanie môžete posielať na účet:
Bankové spojenie: ČSOB, Horná 9, 975 50 Banská Bystrica, č.ú. 4006644972/7500,
názov účtu: HCJB GLOBAL SLOVAKIA,
IBAN: SK55 7500 0000 0040 0664 4972,
BIC: (SWIFT)CEKOSKBX

Kontaktné údaje

HCJB GLOBAL SLOVAKIA,
Na Starej tehelni 11, 974 01 Banská Bystrica
IČO: 45022283, DIČ 2022660849
Občianske združenie registrované Min. vnútra, reg.č. VVS/1-900/90-32345