Ježiš povedal: Kto počúva moje slovo a verí tomu, ktorý ma poslal, má večný život a nepôjde na súd, ale prešiel zo smrti do života. Ev. Jána 5. kap. |
|
Programová skladba |
Milí poslucháči, vítame Vás pri ďalšom pokračovaní našich úvah na tému Nebo. Radi privítame Vaše názory na túto náročnú tému.
Cieľom dnešného zamyslenia je, aby sme lepšie pochopili Božiu svätosť a Jeho milosrdenstvo - aby sme si uvedomovali požehnanie, ktoré plynie z nádeje, že v nebi uvidíme svätého Boha-Otca na vlastné oči.
Pre niektorých veriaci také zasľúbenie nie je príliš dôležité, ani motivujúce. Pre iných je to pravda, ktorú s chvejúcim srdcom očakávajú. Pomyslenie na nebo by v nás malo vzbudzovať radosť a potešenie aj za neľahkých životných okolností .
Starodávny Jób môže byť inšpiráciou pre veriacich aj dnes. Bol to človek, ktorý nestratil nádej ani uprostred trápenia:
Jób 19:25-27 Ale ja viem, že môj vykupiteľ žije a posledný sa postaví nad prachom. 26 A keď raz toto všetko rozborí moju kožu, potom zo svojho tela uvidím Boha, 27 ktorého ja uvidím sebe, a moje oči budú vidieť a nie cudzí. Moje ľadviny hynú v mojej vnútornosti.
Všimnime si, že obe pasáže Písma kladú dôraz na budúce stretnutie s Bohom. Jóbovo srdce túžilo vidieť Boha. Okolnosti jeho života ho nezrazili k zemi, ale pozdvihli k nebu. Duch Svätý motivuje veriacich skrze dar viery k čistote života. John Donne, ktorý žil v rokoch 1572-1631 napísal:
"Až budem vzkriesený z mŕtvych, uvidím Božieho syna, Syna slávy, ktorý bude žiariť ako septembrové slnko. Budem včlenený do dní večnosti, k Bohu samému, ktorý nemá začiatok, ani sa ráno neprebúdza, ... Žiadny človek Boha nevidel aby žil, ale verím, že až ho uvidím, už nikdy nezomriem. "
Niektorí ľudia ťažko chápu biblické učenie o tom, že:
1. Nikto nemôže vidieť Boha aby žil a na strane druhej to, že 2. Boha uvidíme až v nebi. Dúfam, že sa nám podarí toto zdanlivé protirečenie pochopiť a prijateľným spôsobom vysvetliť. Biblia jasne hovorí o tom, že Boh Otec nemôže byť viditeľný nikým, kto je súčasťou hriešneho človečenstva. To znamená, že prirodzený človek nemôže vidieť Božiu tvár:
Exodus 33:18-23 Na to povedal Mojžiš: Ukáž mi, prosím, svoju slávu! 19 A riekol: Ja dám, aby prešlo všetko moje dobré popred tvoju tvár, a budem pred tebou vzývať meno Hospodinovo. A zmilujem sa nad kým sa zmilujem, a zľutujem sa, nad kým sa zľutujem. 20 A zase riekol: Nebudeš môcť vidieť moju tvár, lebo ma neuvidí človek, aby pri tom zostal živý. 21 A ešte riekol Hospodin: Hľa, je miesto u mňa, a budeš stáť na skale. 22 A stane sa, keď pojde popri tebe moja sláva, že ťa postavím v trhline skaly a zakryjem ťa svojou rukou, dokiaľ neprejdem. 23 Potom odnímem svoju ruku, a vtedy uvidíš môj zad, ale moja tvár sa nemôže vidieť.
1 Timoteovi 6:15b-16 Král králů a Pán pánů. 16 On jediný je nesmrtelný a přebývá v nepřístupném světle; jeho nikdo z lidí neviděl a nemůže uvidět. Jemu patří čest a věčná moc. Amen.
V Písme nájdeme niekoľko veršov, ktoré hovoria o tom, že niekto z prirodzených ľudí Hospodina videl a počul. Vieme, že Adam sa skrýval pred Božou tvárou, počul Jeho slová a odpovedal na Jeho otázky. Jakob, povedal:
…”lebo vraj tu som videl Boha tvárou v tvár, a predsa je od záhuby vytrhnutá moja duša”. (Genesis 32:30b)
Exodus 24:9-11 Potom vyšiel hore Mojžiš a Áron, Nádab a Abíhu a sedemdesiati zo starších Izraelových. 10 A videli Boha Izraelovho, a pod jeho nohami bolo čosi jako dielo jasnosti zafíra a jako samo nebo čo do čistoty. 11 A na kniežatá synov Izraelových nevystrel svojej ruky, hoci videli Boha, a jedli a pili.
Exodus 33:11 A Hospodin hovoril Mojžišovi tvárou v tvár, tak ako hovorí človek so svojím priateľom.
Hospodin sa ukázal Abrahámovi, Izákovi, Jakobovi aj celému izraelskému národu, ktorý Mojžiš vyviedol z egyptského otroctva. Hospodin sprevádzal ľud viditeľne vo dne v stĺpe oblačnom av noci v stľpe ohnivom.
Božia prítomnosť v raji bola pre človeka pripravená v plnosti, ale zo známych dôvodov bola táto jednota narušená; svätý Boh neprebýva v prítomnosti hriešneho človeka. Vieme, že Hospodin zostúpil z Božej hory, aby sa zjavil Mojžišovi uprostred horiaceho kra a prehovoril k nemu. Prihováral sa k Mojžišovi po celú dobu, keď viedol Izraelitov z Egyptského otroctva; sprevádzala ich viditeľná Božia prítomnosť cez púšť až do zasľúbenej zeme. Hospodin vydával príkazy , ktoré boli pre prirodzeného človeka veľmi nezvyčajné a s odstupom času aj neuveriteľné.
Keď Šalamún postavil chrám, prítomnosť Božia prebývala s vyvoleným ľuďom vo svätyni svätých. Keď Izrael svojho Boha odmietol, Ezechiel sa stal svedkom, ako Pánova sláva opúšťa vzdorovitý Izrael. Božia sláva sa opäť vracia skrze vtelenie Ježiša:
Jan 1:14 A on, to Slovo sa stalo telom a stánilo medzi nami, a hľadeli sme na jeho slávu, na slávu jako jednorodeného od Otca a bol plný milosti a pravdy.
Keď sa Ježiš vrátil k Otcovi do neba, Božia sláva sa usídlila skrze Ducha Svätého v srdciach veriacich:
1 Korintským 3:16-17 Či neviete, že ste chrámom Božím, a že Duch Boží prebýva vo vás? 17 Ak niekto kazí chrám Boží, toho zkazí Bôh; lebo chrám Boží je svätý, ktorým ste vy.
Pretože krv Ježiša Krista pred Bohom očistila našu dušu, prijali sme dar viery, stali sme sa v Božích očiach bezhriešni. Z týchto skutočností vyplýva naša nádej, že skrze vzkriesené, bezhriešne a oslávené telá budeme uspôsobení prebývať v Božej prítomnosti. Moc prekliatia bude navždy zlomená a s ním aj naša hriešna prirodzenosť sa stane minulosťou. Človeku, ktorý s Kristom umiera sám sebe, je pripočítaná Kristova spravodlivosť. Svätosť je podmienkou vstupu do nebeskej svätyne:
Židům 10:19 Keď tedy máme, bratia, smelosť do vchodu do svätyne v krvi Ježišovej
Židům 12:14 Stíhajte pokoj so všetkými a posvätenie, bez ktorého nikto neuvidí Pána,
V kontexte Ježišovej bezhriešnej prirodzenosti a svätosti prechádzajú všetky požehnanie aj na nás:
Židům 4:16a Pristupujme tedy so smelou dôverou ku trónu milosti, aby sme dostali milosrdenstvo a našli milosť na pomoc v pravý čas.
Zjevení Janovo 22:3-4 A nebude viacej ničoho zlorečeného, a trón Boží a Baránkov bude v ňom, a jeho sluhovia mu budú sväto slúžiť 4 a budú vidieť jeho tvár, a jeho meno bude na ich čelách.
Naše zamyslenie nad tým, ako uvidíme Boha potvrdzujú dve základné doktrinálne pravdy o Bohu:
Je to 1. Božia svätosť a 2. Božia milosť v Kristovi
Veriaci príliš často Božiu lásku a milosrdenstvo preceňujú a Jeho svätosť minimalizujú, ale v realite je v tejto trojici charakterových vlastností Boha dokonalá rovnováha. Božia milosť a láska je riadená Jeho svätosťou a spravodlivosťou.
Božia milosť a láska je nám zjavená skrze Pána Ježiša. Jeho obeť uspokojila Božiu svätosť a spravodlivosť, ktorú Boh sám vyžaduje ako odplatu za hriech. To je hlavný dôvod prečo skladáme svoju vieru a dôveru v Pána Ježiša Krista, v Jeho zástupnú smrť za nás, takže si nás Boh môže prijať za svoj vlastný ľud. Naše hriechy boli na kríži potrestané podľa meradla Božej svätosti a spravodlivosti. Kto si toto všetko uvedomí, prežíva oslobodenie a najvyššiu radosť a potešenie z očakávania, kedy uvidí Boha na vlastné oči.
Žalmy 27:4 Jedno si žiadam od Hospodina, iba to budem hľadať: aby som mohol bývať v dome Hospodinovom po všetky dni svojho života, aby som hľadel na krásu Hospodinovu a zpytoval v jeho chráme;
Ako kresťania často zápasíme s hriechom, pretože sme zameraní na záležitosti pozemského života. Dávame prednosť vlastným nenaplneným túžbam a prianiam, ktoré zapĺňajú našu myseľ. Snažíme sa za každých okolností a všetkými prostriedkami zaplniť prázdnotu, ktorou svet mámi našu dušu. C.S Lewis to vyjadril úžasným spôsobom:
"Sme ako malé deti, ktoré sa chcú za každú cenu hrať v blate uprostred špiny a chudoby a vôbec im nepríde na myseľ, že sa môžu premiestniť na nádherné piesčité pláže čistého mora. Aj keď máme na dosah ruky to najvzácnejšie, najlepšie a najkrajšie, uspokojíme s málom!“
Učme sa od starozákonných svätých, ktorí spoznali, že Hospodin ich nikdy nesklamal. Jedno z najväčších povzbudení pre Mojžiša a obrovská túžba pre Eliáša bolo zahliadnuť Boha. Mojžišovi sa jeho prianie čiastočne naplnilo. V najťažších chvíľach, keď mu chýbalo akékoľvek sebavedomie, bol povzbudený, potešený a posilnený, aby sa ujal a pokračoval v neľahkej úlohe, ktorý mu Boh zveril. Pretože zažil blízke stretnutia s Bohom, absolútne dôveroval všetkému, čo bolo zdanlivo proti logike ľudského rozumu.
Ako toto všetko súvisí s Pánom Ježišom? Koho v nebi vlastne uvidíme? Jedným z najväčších požehnanie v nebi bude to, že na vlastní oči uvidíme Pána Ježiša . Uvidieť Pána Ježiša v sláve je to isté, ako vidieť Boha.
Neustále majme na mysli Božstvo Pána Ježiša Krista. Len tak pochopíme, ako mohol byť Pán Ježiš po čas svojho pozemského života cele človekom a cele Bohom.
Jan 14:9 Ježiš mu povedal: Taký dlhý čas som s vami, a nepoznal si ma Filipe? Kto mňa videl, videl Otca, a jako ty hovoríš: Ukáž nám Otca?
J.I. Packer na túto tému napísal:
"Skrze Ježišovo vtelenie sa Boží syn stal súčasťou človečenstva a Božej trojice. Boh sa oslávil skrze Kristovo oslávenie v našom človečenstve. Stal sa spojnicou nášho posvätenia, ktoré bude trvať navždy. "
Slovami ťažko vystihneme všetky rozmery Božej veľkosti , ktoré nám boli zjavené skrze Pána Ježiša Krista. Vierou vyznávame, že náš Spasiteľ je Boh vo večnej, vzkriesenej, oslávenej telesnej podobe, ktorého v nebi uvidíme rovnako, ako ho videli učeníci v hornej miestnosti, kde spolu večerali.
Nech sú nám tieto slová povzbudením v očakávaní na stretnutie s ním.
Vaše príspevky pre vysielanie môžete posielať na účet:
Bankové spojenie: ČSOB, Horná 9, 975 50 Banská Bystrica, č.ú. 4006644972/7500,
názov účtu: HCJB GLOBAL SLOVAKIA,
IBAN: SK55 7500 0000 0040 0664 4972,
BIC: (SWIFT)CEKOSKBX
HCJB GLOBAL SLOVAKIA,
Na Starej tehelni 11, 974 01 Banská Bystrica
IČO: 45022283, DIČ 2022660849
Občianske združenie registrované Min. vnútra, reg.č. VVS/1-900/90-32345