Ježiš povedal: Kto počúva moje slovo a verí tomu, ktorý ma poslal, má večný život a nepôjde na súd, ale prešiel zo smrti do života. Ev. Jána 5. kap. |
|
Programová skladba |
Vitajte opäť pri našom podcaste. Dnes si odpovieme hneď na niekoľko otázok. Všetky súvisia s veršom z Listu apoštola Pavla Kolosanom 1,20. Čo znamená, že Boh so sebou zmieril všetko na nebi aj na zemi? A prečo potreboval všetko so sebou zmieriť?"
Poslucháč píše: "Drahý pastor John, s priateľom sme diskutovali o verši Kolosanom 1,20, ktorý hovorí o zmierení všetkého skrze krv na kríži. Čo to znamená pre nevyvolených? Hovorí sa v Kolosanom 1,19-20 o zmierení pre vyvolených , alebo aj pre nevyvolených? Ďakujem veľmi pekne."
Ďalší poslucháč píše: "Pastor John, chápem, že svet potrebuje zmierenie. Ale čo potrebuje zmierenie v nebi?" Iná poslucháčka kladie rovnakú otázku: "Pastor John, zdá sa mi, že Kolosanom 1,20 naznačuje, že s Bohom bola zmierená nielen zem, ale aj nebo. Sestry v mojej biblickej študijnej skupine sa na tejto otázke nevedia zhodnúť. Niektoré si myslia, že Pavol má na mysli vesmír vo všeobecnosti. Iné si myslia, že má na mysli miesto Božieho prebývania. Rozmýšľame, čo je správne. Ja si myslím, že keď diabol zhrešil, poškvrnil nebo, a preto súčasťou Kristovho vykúpenia bolo očistenie nebeskej svätyne. Je to v súlade s Písmom?"
Ako vidíte, zhromaždili sme naozaj veľa otázok o texte z listu Kolosanom 1,20. A tu je odpoveď Johna Pipera.
Pozrime sa na text z listu Kolosanom 1, 19-20:
Veď Boh chcel, aby v ňom prebývala všetka plnosť, a aby skrze neho a v ňom zmieril všetko, čo je na zemi i v nebesiach, keď nastolil pokoj preliatím jeho krvi na kríži.
Naši poslucháči sa teda predovšetkým pýtajú, čo to znamená, že Boh skrze obeť Božieho Syna zmieruje so sebou všetky veci. Slovo "všetko" vyvoláva v mysliach mnohých ľudí otázku, či sa nehovorí o univerzalizme. To by znamenalo, že všetci ľudia, démoni, ba aj samotný satan budú zmierení s Bohom. Nebude teda existovať žiadne peklo, žiadny posledný súd, žiadne konečné zatratenie? To je prvá otázka.
Druhá otázka sa týka slovného spojenia "na zemi aj v nebi". Čo by to znamenalo, že človek bude zmierený aj v nebi. Kto v nebi potrebuje zmierenie?
A tretia otázka, ktorú si poslucháči kladú, znie: Ako Ježišova krv prináša pokoj na zemi aj v nebi?
Venujme sa týmto otázkam postupne.
Po prvé, Boh skrze Krista zmieril so sebou všetko na zemi aj v nebi. Znamená to teda , že spasenie je univerzálne, že nebude existovať peklo a všetci neveriaci, démoni aj samotný satan budú zmierení s Bohom a spasení?
Hlavný problém tohto výkladu spočíva v tom, že sám Pavol v liste Kolosanom a na iných miestach učí, že ľudia padnú pod večný Boží hnev. Nehovorí o tom, že zatratení prestanú existovať úplne (tzv. anihilácia). Napríklad v liste Kolosanom 3, 5 - 6 sa píše: "Umŕtvujte teda svoje údy, ktoré sú na zemi: smilstvo, nečistotu, vášeň, zlú žiadosť a lakomstvo, ktoré je modloslužbou. Pre tieto veci prichádza Boží hnev na synov neposlušnosti."
Možno sa pýtate, ako dlho bude tento hnev trvať a čo bude zahŕňať. Pavol v 2. Liste Tesalonickým 1,6-9 píše:
Spravodlivé je totiž u Boha, že súžením odplatí tým, čo vás sužujú, ale vám, ktorí ste sužovaní, odplatí odpočinkom spolu s nami, keď sa z neba zjaví Pán Ježiš s anjelmi svojej moci, aby v plameni ohňa trestal tých, čo nepoznajú Boha, ako aj tých, čo sú neposlušní evanjeliu nášho Pána Ježiša. Za trest sa dostanú do večnej záhuby, ďaleko od Pánovej tváre a od slávy jeho moci
Ak sa chceme uistiť, že Pavlovi rozumieme správne, stačí sa pozrieť na to, čo učili Ján a Pán Ježiš. Napríklad v Matúšovi 25,46 sa píše:
A títo pôjdu do večného trápenia, ale spravodliví do večného života.
Keďže večný život je protipólom večného trápenia, je zrejmé, že večné trápenie bude trvať rovnako dlho ako večný život.
A v Zjavení 14,9-11 Ján používa na vyjadrenie večnosti najvýstižnejší grécky výraz. Hovorí:
Ak sa niekto bude klaňať šelme a jej obrazu a prijme znak na svoje čelo alebo na ruku, aj ten bude piť z vína Božieho hnevu, nezriedeného, naliateho do kalicha jeho hnevu, a bude mučený ohňom a sírou pred svätými anjelmi a pred Baránkom. Dym ich múk vystupuje na veky vekov a nemajú odpočinku vo dne ani v noci tí, ktorí sa klaňajú šelme a jej obrazu, ani ten, kto prijme znak jej mena.“
V gréčtine sa to snáď ani nedá vyjadriť jasnejšie - "na veky vekov".
Vidíme teda, že hnev trvá naveky. Tvrdenie, že list Kolosanom 1,20 učí, že všetci budú zmierení s Bohom a budú spasení bez pekla, večného trestu a démonov, je jednoducho nesprávne. Pavol hovorí, že to nie je pravda.
Vyvstáva teda otázka: Čo tým Pavol myslí ? Ak to neznamená univerzalizmus alebo zánik, čo potom znamená, že "skrze neho zmieril všetky veci na zemi aj na nebi"?
Chcel by som sa spýtať našich poslucháčov: Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo sa nepíše "skrze neho zmieril všetko na zemi, na nebi aj v podsvätí "? Prečo Pavol vynecháva slovné spojenie "pod zemou"? Pýtam sa preto, lebo keď v liste Filipským 2,10 Pavol hovorí, že sa Ježišovi pokloní každé koleno a vyzná, že je Pán, dodáva:
Preto ho Boh nad všetko povýšil a dal mu meno nad každé meno, aby sa pri mene Ježiš zohlo každé koleno tých, čo sú na nebi, na zemi aj v podsvetí a aby každý jazyk vyznával na slávu Boha Otca: „Ježiš Kristus je Pán.“
V liste Kolosanom 1,20 sa však nehovorí, že všetko „pod zemou“ bude s ním zmierené. Hovorí len, že všetko na zemi a na nebi bude zmierené. Podľa môjho názoru Pavol vôbec nepopiera skutočnosť, že Biblia učí o večnom súde nad satanom, jeho démonmi a ľuďmi, ktorí nečinia pokánie, ale títo všetci budú poslaní na miesto mimo nového neba a novej zeme.
V Matúšovi 22,13 Ježiš nazýva toto miesto temnotou-vonkajšou tmou.
Vtedy kráľ povedal sluhom: ‚Zviažte mu nohy a ruky a vyhoďte ho von do tmy. Tam bude plač a škrípanie zubami.‘
Budú na mieste, ktoré nebude súčasťou nového neba a novej zeme. Všetko v novom nebi a na novej zemi, čo bolo nejakým spôsobom poznačené hriechom, bude zmierené a vykúpené.
Keď teda Pavol hovorí, že všetko v nebi aj na zemi bude zmierené s Bohom, myslí tým, že keď Boh dokončí svoje zámery, ani na zemi ani v nebi nebude nič, čo by nebolo s ním zmierené vďaka Kristovmu dielu. Pre démonov a neveriacich bude vyhradené úplne iné miesto "pod zemou", nazývané aj "vonkajšia tma". To však nebude súčasťou nového stvorenia. Toľko k prvej časti otázky.
Prejdime k druhej otázke: Čo znamená zmieriť niečo alebo niekoho v nebi? Čo je potrebné v nebi zmieriť? Čo mal Pavol na mysli, keď napísal, že skrze Krista Boh "zmieril všetko na zemi aj v nebi"? Na túto otázku som už čiastočne odpovedal. Pavol nehovorí o zmierení toho, čo je v nebi teraz, ale toho, čo bude potom, v novom nebi a na novej zemi.
Pavol chce ukázať, že nové nebo a nová zem nebudú znečistené hriechom. Všetci budú zmierení s Bohom.
Niekto môže namietať: "Ale zdá sa, že Pavol hovorí o súčasnom nebi a súčasnej zemi, nielen o novom nebi a novej zemi."
Ak by to však bola pravda, poukázal by som na to, čo Pavol učí napríklad v liste Kolosanom 3,1-4:
Ak ste teda boli spolu s Kristom vzkriesení, hľadajte to, čo je hore, kde Kristus sedí po pravici Boha. Myslite na to, čo je hore, nie na to, čo je na zemi. Lebo ste umreli a váš život je skrytý s Kristom v Bohu. Keď sa zjaví Kristus, váš život, vtedy sa aj vy spolu s ním zjavíte v sláve.
Na základe toho by som odpovedal na možnú námietku, že hovorí o súčasnom nebi, nielen o budúcom. Kresťania sú v nebi vďaka vykúpeniu skrze Kristovu krv.
Posledná otázka: Ako Ježišova krv spôsobuje pokoj na nebi a na zemi? Pavol píše, že Boh "nastolil pokoj skrze krv Kristovho kríža" (Kol 1, 20). Túto otázku kladiem z dvoch dôvodov.
Po prvé preto, že démonické bytosti neobývajú len zem. Napríklad v Liste Efezanom 6,12 sa dozvedáme, že pôsobia v nebeských sférach. Kniha Jób učí, že satan má určitý prístup k Bohu.
Po druhé, Pavol v liste Kolosanom 2,13-15 spája Kristovu krv s víťazstvom nad démonickými vládami a mocnosťami. Uvádza, že záznam našich hriechov bol pribitý na kríž, vďaka čomu boli odstránené naše previnenia a dostali sme odpustenie. Hovorí, že Boh prostredníctvom Kristovho diela odzbrojil démonské vlády a autority a zviditeľnil ich, aby sme sa proti nim mohli postaviť .
Aj vás, ktorí ste boli mŕtvi v previneniach a neobriezke svojho tela, oživil spolu s ním, keď nám odpustil všetky previnenia, keď vymazal dlžobný úpis, ktorý svojimi nariadeniami svedčil proti nám, a úplne ho zrušil tým, že ho pribil na kríž. Odzbrojil a verejne odhalil kniežatstvá a mocnosti a cez Krista nad nimi zvíťazil.
Chápem to tak, že Kristova krv berie satanovi jeho jedinú zbraň - moc obviňovať nás z hriechu. Všetky naše hriechy sú odpustené. Vďaka Kristovej krvi stratil túto zbraň. Bol odzbrojený.
Vďaka tomuto víťazstvu nad Satanom a jeho démonickými silami sú všetky satanove nádeje na víťazstvo zmarené a Satan bude nakoniec poslaný do úplnej temnoty. V novom nebi a na novej zemi tak bude nastolený dokonalý pokoj.
Keď teda Pavol hovorí, že Boh nastoľuje pokoj skrze krv svojho Syna, myslí tým nielen to, že kresťania nebudú odsúdení a budú sa navždy tešiť z pokoja s Bohom, ale aj to, že satanovi a jeho silám bude úplne znemožnené vykorisťovať, zvádzať a ničiť. Navždy budú poslaní za hranice nového neba a novej zeme.
Vaše príspevky pre vysielanie môžete posielať na účet:
Bankové spojenie: ČSOB, Horná 9, 975 50 Banská Bystrica, č.ú. 4006644972/7500,
názov účtu: HCJB GLOBAL SLOVAKIA,
IBAN: SK55 7500 0000 0040 0664 4972,
BIC: (SWIFT)CEKOSKBX
HCJB GLOBAL SLOVAKIA,
Na Starej tehelni 11, 974 01 Banská Bystrica
IČO: 45022283, DIČ 2022660849
Občianske združenie registrované Min. vnútra, reg.č. VVS/1-900/90-32345