Ježiš povedal: Kto počúva moje slovo a verí tomu, ktorý ma poslal, má večný život a nepôjde na súd, ale prešiel zo smrti do života. Ev. Jána 5. kap. |
|
Programová skladba |
Kristus sa ešte nevrátil. Otázkou je, kedy sa vráti. Dnes sa pozrieme na jedno z jasných znamení, že jeho príchod je blízko. Náš poslucháč nám, napísal : "Dobrý deň, pastor John. Mám otázku z evanjelia Matúša 24,12, kde Ježiš hovorí, že v posledných dňoch 'vzrastie bezzákonnosť' a 'láska mnohých vychladne'. Čo Ježiš myslí tým, že láska vychladne? Ako sa to dá zistiť? Čo je to "studená láska"? A ako jej môžeme vo svojom živote zabrániť?"
Myslím, že posledná otázka je kľúčová. Pozrime sa teda na text z ev. Matúša 24,12, odkiaľ tento citát pochádza.
Ježiš sa práve pozeral na jeruzalemský chrám, keď povedal:
On im však povedal: „Vidíte toto všetko? Amen, hovorím vám, že tu neostane kameň na kameni, všetko bude zničené.“
A učeníci sa ho spýtali:
„Povedz nám, kedy sa to stane a čo bude znamením tvojho príchodu a konca sveta.“ (Mt 24, 3).
Toto slovné spojenie "koniec sveta" sa vzťahuje na obdobie dejín, v ktorom sa teraz nachádzame a ktoré sa skončí Kristovým príchodom, aby súdil svet, oddelil ovce od capov a vzkriesil mŕtvych. Vieme to na základe spôsobu, akým je táto fráza použitá v evanjeliu podľa Matúša 13,39-43, kde Ježiš vykladá podobenstvo o kúkoli:
Žatva je koniec sveta a ženci sú anjeli. Ako teda zbierajú kúkoľ a pália v ohni, tak bude na konci sveta. Syn človeka pošle svojich anjelov, a tí vyzbierajú z jeho kráľovstva všetky pohoršenia i tých, čo páchajú neprávosť, a hodia ich do ohnivej pece. Tam bude plač a škrípanie zubami. Vtedy spravodliví zažiaria ako slnko v kráľovstve svojho Otca. Kto má uši, nech počúva!
Učeníci počuli Ježiša, ako o tom hovorí. Počuli tento opis konca sveta. Pýtali sa ho teda na koniec tohto obdobia dejín, kedy príde ohromujúci posledný súd. Nevedeli, ako to súvisí so zničením chrámu, z ktorého nezostane kameň na kameni. Pýtali sa ho na oboje. Ježiš im odpovedá a opisuje určité veci, ktoré budú charakteristické pre tento vek a ktoré povedú k jeho koncu. Napríklad:
Lebo mnohí prídu v mojom mene a povedia: ‚Ja som Kristus!‘ A mnohých zvedú. Budete počuť správy o vojnách a chýry o bojoch. Dajte pozor, aby ste sa neľakali. Lebo sa to musí stať, ale to ešte nie je koniec. (Matúš 24:5–6)
Hovorí tu: "Ešte nie je koniec." Zameriava sa na koniec, ale upozorňuje učeníkov, že príde až po určitom čase. Inými slovami, ešte nie je koniec, ale tieto veci mu budú predchádzať. Vy to zažijete skôr, ako to nastane. Potom dodáva: "Ale toto všetko bude začiatkom pôrodných bolestí" (Mat.24, 8), aby bolo jasné, že koniec príde až po určitom čase. Toto je začiatok pôrodných bolestí. Budú trvať istý bližšie neurčený čas, a keď sa skončia, nastane nový poriadok.
Ježiš pokračuje ďalej:
Vtedy sa mnohí pohoršia, budú sa navzájom udávať a nenávidieť. Povstane aj mnoho falošných prorokov a zvedú mnohých. A pretože sa rozmnoží neprávosť, v mnohých vychladne láska. Kto však vytrvá až do konca, bude spasený. A toto evanjelium o kráľovstve sa bude hlásať po celom svete na svedectvo všetkým národom. A potom príde koniec. (Matúš 24:10–14)
Uvediem štyri poznámky o chladnej láske.
Vidíme to napríklad v 1. knihe Mojžiš. 43,30, keď sa Jozef chystal odhaliť svojim bratom svoju pravú identitu. Píše sa tam:
Nato sa Jozef rýchlo vzdialil. Bol veľmi rozrušený; dojala ho prítomnosť brata. Vošiel do vedľajšej miestnosti a tam sa rozplakal.
To isté vidíme aj u proroka Ozeáša 11,8. Boh hovorí Izraelu:
Ako by som ťa mohol vydať, Efrajim, teba sa vzdať, Izrael? Ako by som ťa mohol vydať ako Admu a naložiť s tebou ako s Cebojímom? Moja myseľ sa obracia proti mne a všetky moje pocity ľútosti sa rozpaľujú.
Chladná láska je teda len vonkajšia škrupina lásky, z ktorej sa vytratila úprimná vrúcnosť.
V dôsledku tejto chladnej lásky brat zrádza brata. U Matúša 24, 10 sa hovorí:
Vtedy sa mnohí pohoršia, budú sa navzájom udávať a nenávidieť.
Nenávisť je konečným výsledkom pokryteckej lásky. Je to len vonkajší obal lásky, z ktorého sa vytratilo všetko teplo a pohltil ju chlad. Dôsledkom teda nie je len pokrytecká láska, ale skôr nenávisť, keď brat zrádza brata.
Ježiš hovorí, že dôvodom, prečo sa táto chladná, pokrytecká láska stane takou rozšírenou, keď brat zradí brata, je to, že bude narastať bezprávie. U Matúša 24, 12 sa hovorí:
A pretože sa rozmnoží neprávosť, v mnohých vychladne láska.
Stojí za to zamyslieť sa nad tým, pretože možno skôr by sme mali povedať: "Pretože láska mnohých vychladne, rozmnoží sa neprávosť". Dôvodom, prečo je v cirkvi toľko chladnej vzájomnej lásky, je hlboký odpor voči autorite. Neprávosť by som definoval ako hlboký odpor voči autorite, najmä voči Božej autorite.
Bezprávie vo svojej podstate hovorí: "Nepodlieham žiadnemu zákonu, som svojím vlastným zvrchovaným pánom. Nebudem sa podriaďovať žiadnej autorite."
Slovami apoštola Pavla v liste Rimanom 8:7-8, namiesto toho, aby cirkev mala "zmýšľanie Ducha", podľahne "zmýšľaniu tela".
Pretože zmýšľanie tela je nepriateľstvom voči Bohu — nepodrobuje sa totiž Božiemu zákonu; veď sa ani nemôže. 8 Tí, čo žijú v tele, nemôžu sa páčiť Bohu.
Rast bezprávia znamená rast egocentrizmu-sebeckosti, teda zmýšľania tela, ktoré vytláča Boha a vyznačuje sa tvrdohlavou nepodriadenosťou. Pavol o tomto bezpráví jasne hovorí v druhej kapitole 2. listu Tesaloničanom v súvislosti s druhým príchodom Krista. Hovorí, že pred koncom musí dôjsť k veľkému odpadnutiu a musí sa zjaviť "človek neprávosti " (2. Tes. 2, 3). Porovnaj Matúš 24 s 2. Tesaloničanom 2.
To tajomstvo neprávosti už pôsobí, ale len skryte, dokiaľ nebude odstránený ten, čo tomu zabraňuje. A potom sa zjaví ten bezbožník, ktorého Pán Ježiš zahubí dychom svojich úst a zničí svojím slávnym príchodom; (2.Tes:7-8)
Keď sa v Cirkvi a mimo nej rozrastie bezprávie spojené s odmietaním autority ako nikdy predtým v dejinách, Ježiš zasiahne, vráti sa v oblakoch a nastane veľký zvrat.
Štvrtá a posledná poznámka je odpoveďou na poslucháčovu otázku, ako môžeme zabrániť tomu, aby chladná láska ovládla naše srdcia. Ako hovorí Ježiš, chladná láska pochádza z nárastu neprávosti, preto musíme plávať proti prúdu k rieke lásky. Musíme sa dostať k prameňu lásky. Musíme bojovať proti arogancii, pýche a egocentrizmu, proti duchu bezprávia v našich srdciach, ktorý hovorí: "Ja sa nepodriadim. Nemám rád, keď mi ľudia hovoria, čo mám robiť, a už vôbec nie Všemohúci Boh."
Bezprávie znamená, že chceme byť sami sebe zákonom. Nechceme, aby nám niekto hovoril, čo máme robiť - najmä nie neomylný, všemohúci Boh. Chceme si sami určovať svoj cieľ, svoju identitu a svoje vlastné pravidlá. Keď to však robíme, odrezávame sa od Krista a Ducha Svätého, a teda aj od lásky.
Na záver mi dovoľte uviesť úryvok z listu Židom 10,24-25, ktorý nás povzbudzuje vo svetle druhého príchodu:
Venujme pozornosť jeden druhému, aby sme sa povzbudzovali k láske a dobrým skutkom. Neopúšťajme naše zhromaždenie, ako to majú niektorí vo zvyku, ale sa povzbudzujme, a to tým väčšmi, čím väčšmi vidíte, že sa blíži Kristov deň.
Vaše príspevky pre vysielanie môžete posielať na účet:
Bankové spojenie: ČSOB, Horná 9, 975 50 Banská Bystrica, č.ú. 4006644972/7500,
názov účtu: HCJB GLOBAL SLOVAKIA,
IBAN: SK55 7500 0000 0040 0664 4972,
BIC: (SWIFT)CEKOSKBX
HCJB GLOBAL SLOVAKIA,
Na Starej tehelni 11, 974 01 Banská Bystrica
IČO: 45022283, DIČ 2022660849
Občianske združenie registrované Min. vnútra, reg.č. VVS/1-900/90-32345